پیش بینی های شاعران

پیش بینی عرفی

حاسدان "عرفی"شاعر رابازهرکشتندوجسدش را به لاهور بردند ؛لکن بعد به امر "میر صابراصفهانی"استخوان های او را از قبر بیرون آوردند وبه نجف اشرف حمل کردند.عجیب است که عرفی قبل از مرگ چنین گفته بود که:

به کاوش مژه از گور تا نجف بروم

اگر به هند هلاکم کنند یا به تتار

پیش بینی خیام

نظامی عروضی در چهارمقاله چنین آورده است:

در تاریخ 506 در شهر بلخ در کوچه برده فروشلن در سرای"امیرسعیدامام خیام"و"امام مظفراسفزاری"نزول کرده بودند،من(نظامی)در آن مجلس حاضر بودم،خیام گفت:

عن قریب قبر من در موضعی قرار خواهد گرفت که در فصل بهار باد شمال بر آن گل فشانی خواهد کرد.

این سخن مرا به یاد بود ؛بعد از مدّتی ازسفر عراق که به نشابور برگشتم ،چند سال بود که خیام سر در تیره تراب کشیده بود .چون او رادر حقّ بنده مقام استادی بود ،روز آدینه به زیارت قبر او رفتم ویکی از یاران را با خودهمراه بردم تا خاک او را به من نشان دهد او مرا به قبرستان حیره برد ،بر دست چپ کنار باغی قبر امام عمر خیام را به من نشان داد ،قبر او درست در زیر درخت امرود وزرد آلو قرار گرفته بود ،آن قدر ازشکوفه های گلابی وزردالو روی آن ریخته بود که سنگ قبر زیر گل ها پنهان شده بود.

مرا سخن چندی پیش حکیم به یاد آمد ودر گریه شدم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد